Nyheter om Holbergprisen i skolen

31.10.2016
I løpet av de neste månedene tar elevene fatt på sine forskningsprosjekter. Vi har snakket med noen av årets skoler om hvordan de vil legge opp arbeidet med prosjektet, og hvilke forventninger de har til det kommende året med Holbergprisen i skolen.
13.10.2016
Velkommen til fagseminar for lærere 9.-10. november i Bergen. Årets tema er "Forskning i human- og samfunnsvitenskapene: om akademisk skriving, forskningsetikk og vitenskapelig analyse".
10.10.2016
Et nytt forskningsår med Holbergprisen i skolen er på trappene, og 12 skoler har nå blitt valgt ut som deltakere i konkurransen.
23.08.2016
Ved Holbergsekretariatet er det ledig ei fast stilling som seniorkonsulent frå 1. desember 2016 med hovudansvar for Holbergprisen i skolen. søknadsfristen for stillinga er 6. september.
15.08.2016
Påmeldingsfristen for skoler som ønsker å være med på Holbergprisen i skolen 2016/2017 er den 1. oktober.
08.06.2016
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen kunngjorde i dag William Thomas Middelthon, som har forsket på norsk venteromskultur, som vinneren av Holbergprisen i skolen.
18.05.2016
Gode lærarar var avgjerande for at Holbergprisvinnar Stephen Greenblatt fann vegen dit han er i dag. Om lærarprisvinnar Linda Romøren si innovative tilnærming vil føre fram nye Holbergprisvinnarar er uvisst, men at det tenner ein gnist i elevane for samfunnsvitskaplege fag, er ho heilt overtydd om.
11.05.2016
I alt 12 skoler deltok og 36 prosjekter ble levert inn til Holbergprisen i skolen 2016. Fagjuryen har nå funnet frem til tre finalister. Gratulerer til Randaberg videregående skole, Stavanger katedralskole og Fredrik II videregående skole!
27.04.2016
Kor mykje liknar eigentleg fiksjonsserien "Game of Thrones" på rosekrigane i England på 1400-talet? Korleis hadde Norge sett ut om svartedauden aldri kom? Og korleis påverkar internasjonal terrorisme oss nordmenn i dag? Dette er nokre av spørsmåla elevar ved 12 norske skular har freista finne svar på i årets Holbergprisen i skolen. No er det opp til fagjuryen å felle sin dom.
07.04.2016
”Det er en helt annen måte for elevene å jobbe på, og det var en del frustrasjoner i begynnelsen. Men elevene skal være frustrerte, det er en del av det å lære på en annen måte. I de andre fagene reproduserer de kunnskap, her skal de selv produsere kunnskap. Det er krevende, og litt frustrasjon er et tegn på at man er på vei inn i noe nytt.”

Sider