Om Holbergprisen i skolen

Holbergprisen i skolen er en nasjonal forskningskonkurranse for elever på videregåendetrinnet innenfor samfunnsfag, humaniora, juss og teologi. Hvert år deltar 12 skoler og over 500 elever fra hele landet i konkurransen.

En viktig del av Holbergprisens formål er å stimulere barn og unge til å bli interessert i humaniora, samfunnsfag, juss og teologi. Forskningskonkurransen Holbergprisen i skolen er et tiltak for å innfri dette målet. Hvert år inviteres elever ved landets videregående skoler til å gjennomføre et forskningsarbeid med hjelp fra etablerte forskere. Gjennom arbeidet blir de gjort kjent med forskning, aktuelle temaer, spørsmål, vitenskaplige metoder, og ulike utfordringer knyttet til Holbergprisens fagområder. Deltagelse i Holbergprisen i skolen knyttes opp mot læreplanene i skolefagene. Elevene får kjennskap til bruk av historiske kilder, fagbegrep og lærer å skrive en drøftende og argumenterende tekst.

Forskning med faglig bredde

Holbergprisen legger i utgangspunktet ingen føringer for hvilke temaer elevene kan forske på, men ofte vil læreren ha innspill på bakgrunn av læreplanen i det gjeldende faget. Tidligere år har vi sett at temaer som ligger nært elevenes egen hverdag, skolemiljø og erfaringer går igjen. Hvordan er det å være ung i dag? Hva spiser egentlig skoleungdommene i matpakkene sine? Har ungdom særegne dialekttrekk sammenlignet med omgivelsene? Hva med ungdoms forhold til nye medier og dataspill? Forskningsprosjekter som tar for seg historiske, filosofiske og litterære problemstillinger er også sentrale for Holbergprisens fagfelt.

Elevprosjektene har tverrfaglig bredde, hvor perspektiver blant annet fra norsk, engelsk, mediefag, geografi, historie og samfunnsfag trekkes inn. Eksempler på tidligere elevprosjekter finnes her.

Premiering

Alle innsendte elevprosjekter blir vurdert av en egen fagjury for Holbergprisen i skolen. Finalistene blir kunngjort i midten av mai og prisudelingsseremonien finner sted under Holberguken i begynnelsen av juni hvert år. De tre beste elevprosjektene blir premiert med henholdsvis 25 000 kr, 15 000 kr og  10 000 kr. Foruten pengepremier, blir finalistene også invitert som æresgjester til de andre arrangementene under Holberguken. 

Lærerprisen

Holbergprisen ønsker å fremheve lærerens rolle som sentral faglig ressurs og inspirasjonskilde i arbeidet med å introdusere forskning for elever under videregående opplæring og deler ut en lærerpris på 20 000 kr. Vinneren velges på bakgrunn av en rapport hvor læreren redegjør for hvordan prosjektet er blitt gjennomført og hvilke erfaringer prosjektarbeidet har gitt lærere og elever ved skolen. Rapporten leveres inn sammen med elevprosjektene og vurderes av Holbergprisen i skolens fagjury.